Demonetization and communisation

 demon
Vaihtoehtoinen talousjärjestelmä ja raha  -keskustelusarjan kolmas osa käsitteli demonetisaatiota ja  kommunisaatiota. Tällä kertaa ei etsitty vaihtoehtoista rahaa vaan vaihtoehtoa rahalle. Tilaisuudessa jakaannuttiin lyhyen yleisen keskustelun jälkeen pohtimaan käytännön mahdollisuuksia tarkemmin neljässä pienryhmässä.
Väen väki: kaiken kommonisaation kannoilla -julkaisu/alusta/arkisto esiteltiin lyhyesti. Luotiin katsaus sen keväällä alkavaan julkaisuohjelmaan sekä sen kommunismikäsitykseen kaiken kommunisaationa: uutena yhteiselle ja yhteisöille perustuvana elämänmuotona ilman rahaa, omaisuutta ja valtiota. Keskustelusarjaamme kytkeytyvä ja puheena ollut Marxin radikaaliin luentaan perustuva perusteellisempi rahan, vaihdon ja arvon kritiikki näistä kategorioista ihmisen ja tämän suhteet myrkyttävinä välittäjinä ilmestyy julkaisun sivuilla. Tästä rahakritiikistä, Väen väki -julkaisuun kirjoittamisesta ja ennen kaikkea kommunisaatioon yleisemmin kytkeytyvästä tekemisestä kiinnostuneiden toivotaan ottavan yhteyttä.
Keskusteluun ruoantuotannosta kommuunin kontekstissa osallistui ihmisiä eri lähtökohdista. Monilla oli jo käytännön kokemuksia erilaisista yhteisöistä ja puutarhanviljelystä. Keskustelussa pyrittiin ymmärtämään yhteisöllistä ruoantuotantoa/-hankintaa kapitalistisen kategorioiden ja yhteiskunnan kritiikkinä: viljelyä palkkatyöriippuvuudesta vapauttavana toimintana, sadon jakamisen kysymyksen ulottuvuuksia, ja viljely-yhteisön yhteyksistä muihin tuotannollisiin prosesseihin sekä yleisempään yhteiskunnalliseen muutokseen ja kamppailuun. Keskustelu tulee jatkumaan esimerkiksi kirjallisessakin muodossa, mutta ennen kaikkea käytännöllisenä prosessina eräällä lähistön kasvimaalla. Uudet ihmiset ovat tervetulleita mukaan. Kevään ensimmäinen kokoontuminen on Makamikilla 20.2 klo 18.
Kolmannessa pienryhmässä keskusteltiin jakamisen mahdollistavasta digitaalisesta ohjelmistosta ja erityisemmin Jaetaan-sivustosta tämän ohjelman tilana. Jaetaan-sivustoa hahmoteltiin kaikille helposti lähestyttäväksi: ei kirjautumisia eikä ideologisia keskusteluja. Teknisen kehittämisen osalta totesimme, että haluamme etsiä sopivan avoimen lähdekoodin ohjelman ja muokata sitä halutunlaiseksi. Kävimme läpi mahdollisia sivuston väärinkäyttöön liittyviä haasteita, jotka eivät vaikuttaneet ylitsepääsemättömiltä. Uusille tekijöille on tilaa ja tilausta. Osaavien tekijöiden löytyminen nopeuttaa sivuston valmistumista, joskin muutenkin ohjelma kehittyy vähitellen. Jaetaan-sivusto (jonka alustavaa hahmotelmaa linkin takana http://www.jaetaan-sivusto.net/ ) haluaa koota myös yleisemmin pääkaupunkiseudulla tapahtuvaa rahatonta ja vaihdannatonta toimintaa yhteen paikkaan helposti löydettäväksi. Keskustelun tarkemmat muistiinpanot ja jatkokeskustelun paikka löytyy Jaetaan-foorumilta. http://jaetaan-yhteiso.luofoorumi.com/f7-jaetaan-sivuston-kehittaminen
Neljännessä pienryhmässä oli tarkoitus jutella Jaetaan-juhlista, mutta keskustelu jakamisohjelmasta ja Jaetaan-sivustosta jatkui aiottua pidempään. Jaetaan-juhlat on alkoholivapaa K18 tapahtuma, jossa sisäänpääsy, tarjoilu, ohjelma ja kaikki muu on ilmaista ja kaikkien kesken jaettua. https://www.facebook.com/events/1564126590543950/ Jaetaan-juhlat on järjestetty nyt seitsemän kertaa. Kävijämäärät ovat nousseet tasaisesti alun muutamasta kymmenestä viime kerran yli sataan kävijään illan aikana. Myös media on ollut kiinnostunut poikkeuksellisesta tapahtumasta.  Konsepti on vapaa levitettäväksi. Se voi olla sisällöltään mitä tahansa: koko perheen tapahtuma tai K18 tanssibileet, iso festivaali tai pieni muutaman kymmenen ihmisen tapahtuma.
The Alternative financial system and money  -discussion series continued with the third section: demonetization and  communisation. This time the search was not for an alternative form of  money but an alternative for money. The session consisted of four subdiscussions and some general discussion.
Väen väki: for commonization of everything journal/magazine/platform/archive presented itself shortly. It introduced its publishing program starting later this spring and its conception of communism as communisation of everything – a new mode of common life as moneyless, propertyless and stateless communal relations between people. A more in depth critique of money, exhange and value influenced by radical Marxist approach to value as the venomous mediator between people and also related to themes of this discussion and discussion series will appear on the pages of the journal so stay tuned. People interested in Väen väki, discussing or writing about radical money critiqe or continue the general struggle for communisation should get in touch.
The discussion about the perspectives of food production in the context of a commune gathered some people with different backgrounds. Some had already practical experiences or other knowledge of different types communities and gardening. The approach of the discussion was to understand commune and communal food production as something struggling against capitalist categories and society: gardening as a challenge on wage labour dependence, questions of sharing the vegetables of the garden, and connecting the gardening community to other productive processes and wider societal transformation. The discussion will be continued in writing and most importantly as a practical gardening process not far from the place we gathered. People interested are encouraged to get in touch.
In the third group we discussed digital sharing program under development – Jaetaan-sivusto (Share-site) (some draft here http://www.jaetaan-sivusto.net/ ). We thought the site should be easy to approach – no registeration needed, no ideological discussion there. . From technical side we thought best way to proceed is to find an open source program and shape it to the site’s needs. We talked about misuse possibilities of the program and didn’t find too serious problems. There is room for new people with skills in the development group although the process will evolve slowly but surely also with people already involved. More details of the discussion in Jaetaan-foorum. http://jaetaan-yhteiso.luofoorumi.com/f7-jaetaan-sivuston-kehittaminen
In the fourth group we were supposed to talk about Jaetaan-juhlat (Share-party) but discussion about the site went on. In short, Share-party is an alcohol-free event with 18 years agelimit and where everything cost nothing. Entrance, drinks, snacks, the program and everything is something that someone wants to share with other people without a demad of of payment. https://www.facebook.com/events/1564126590543950/ The event has been arrangend for seven times now and the amount of visitors has rised from twenty to more than one hunderd. Also media had been interested in this exceptional party. Share-party is a free concept to spread and organize. It can be family event, K18 dance party, big festival, a small event for twenty people ore something else.

* Introduction to Demonetization and communisation

The discussion about the alternatives for our current socially and ecologically destructive form of money should not be limited to ideas on alternative forms of money and currencies. If we understand money as an alienated social relation, a mediator which replaces the real human communities with atomized individuals and as something which will always tie us down to the diabolic logic of exchange and commodity/value production, we understand the need for finding an alternative for money in all its forms.

Instead of the more conservative state (or central bank) reform models the most interesting discussions about money reforms are connected to locality and communities and even ideas about money as a commons. This is understandable as it is obvious that the money we use is the very method that separates (even antagonizes) us and our activities from others living around us and is everything but controlled in common. But as Gilles Dauve puts it: ”The community disappeared on the day when its (former) members became interested in each other only to exchange. — With the birth of exchange in the community, labour is no longer the realization of needs by the collectivity, but the means to obtain from others the satisfaction of one’s needs.” There is no need – or even possibility – to exchange from what is already controlled in common.

The total critique of exchange and its practical form, demonetization, only takes us halfway through though. As the reproduction of human beings is a social affair – unless we want to change only the form of our isolation and continue the bourgoisie logic of every person for himself – it is not enough to withdraw from money relations. It is a question of replacing money relations with communities of different kind which are able to take part and control in common the reproduction of the material and cultural dimensions of the life of human beings without money (exchange and value).

Communisation, a revolutionary commu/onist method (and a theoretical discussion field about the possibilities of revolution in which for example Gilles Dauve, Jacques Camatte, Theorie Communiste and Invisible committee have taken part) has been addressing this problematic for some time now. The concept builds on the tradition of the most radical, and always marginalized, currents of the working class movement (Amadeo Bordigas ideas on communism in Italy, KAPD movement and Anton Pannekoek in Germany, the Situationists in France, insurrectionary anarchism etc) but its roots go way deeper in the history of human kind than capitalism and its opponents and it has already outgrown the obvious limits of the classical workers movement and its historical failure.

Troploin collective puts communisation in a nutshell:
“The idea is fairly simple, but simplicity is often one of the most difficult goals to achieve. It means that a revolution is only communist if it changes all social relationships into communist relationships, and this can only be done if the process starts in the very early days of the revolutionary upheaval. Money, wage-labour, the enterprise as a separate unit and a value-accumulating pole, work-time as cut off from the rest of our life, production for value, private property, State agencies as mediators of social life and conflicts, the separation between learning and doing, the quest for maximum and fastest circulation of everything, all of these have to be done away with, and not just be run by collectives or turned over to public ownership: they have to be replaced by communal, moneyless, profitless, stateless, forms of life. The process will take time to be completed, but it will start at the beginning of the revolution, which will not create the preconditions of communism: it will create communism.”

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s